miércoles, 7 de octubre de 2015

Vasili Kandinsky

Vasili Kandinski

Vasili Kandinski  fou  un pintor rus, precursor de la abstracció en pintura y teòric del art, es considera que amb ell comença l’abstracció lírica y el expressionisme.  Va nàixer el 16 de desembre de 1866, Moscú, Rusia i va morir el 13 de desembre de 1944, Neuilly-sur-Seine, Nanterre, Francia. Tingué influencies de Pablo Picasso, Vincent van Gogh, Henri Matisse.


La Bauhaus (1922–1933)

El 1922 Kandinsky es va traslladar a Weimar (Alemanya), on imparteix classes teòriques per a l'Escola de la Bauhaus. La Staatliche Bauhaus (Casa de la Construcció Estatal ) , o simplement Bauhaus , va ser l'escola d'artesania, disseny , art i arquitectura fundada el 1919 per Walter Gropius a Weimar (Alemanya ) i tancada per les autoritats prussianes en mans del Partit Nazi

Allí no només ensenya la classe de disseny bàsic per a principiants i el curs sobre teoria avançada en el Bauhaus, sinó que també va dur a terme classes de pintura i un taller en el qual va augmentar la seva teoria del color amb els nous elements de la psicologia de la forma. El desenvolupament dels seus treballs sobre l'estudi de les formes, en particular en els punts i formes de línia, va donar lloc a la publicació del seu segon llibre teòric Punt i línia sobre el pla en 1926. Els elements geomètrics adquireixen una importància cada vegada més gran tant en el seu ensenyament i la pintura, especialment el cercle, mig cercle, l'angle, les línies rectes i corbes. Aquest període va ser summament productiu. Aquesta llibertat es caracteritza en les seves obres pel tractament dels avions ric en colors i matisos -com en el groc-vermell-blau (1925), on Kandinsky il·lustra la seva distància des del constructivisme i el suprematisme, moviments influents de l'època.











"En blanco II", oli sobre llenç, 1923, Centre Pompidou


Punt i línia sobre el pla

En els seus escrits Kandinsky va analitzar els elements geomètrics que componen cada pintura: el punt i la línia. Va cridar al suport físic i la superfície del material en el qual l'artista dibuixa o pinta el pla bàsic, o PB. Ell no els analitza objectivament, sinó des del punt de vista del seu efecte sobre l'observador interior.

-Un punt és una forma xicoteta, de color formulada per l'artista en el llenç. No és ni un punt geomètric ni una abstracció matemàtica, sinó que és l'extensió, forma i color. Aquesta forma pot ser un quadrat, un triangle, un cercle, un estel o alguna cosa més complex. El punt és la forma més concisa, tot i que, d'acord amb la seva ubicació al pla bàsic, prendrà una tonalitat diferent. Pot ser aïllat o ressonen amb altres punts o línies.

-Una línia és el producte d'una força que s'ha aplicat en una direcció donada: la força     exercida sobre el llapis o pinzell per l'artista. Les formes produïdes lineals poden ser de diversos tipus: una línia recta, que resulta d'una força única aplicat en una sola direcció; una línia angular, com a resultat de l'alternança de dues forces en diferents direccions, o una corba (o en forma d'ona) línia, produït per l'efecte de dues forces que actuen simultàniament

-El pla de base és, en general, rectangular o quadrada, per tant, es compon de línies horitzontals i verticals que delimiten i defineixen com una entitat autònoma que suporta la pintura, comunicant la seva tonalitat afectiva. Aquesta tonalitat es determina per la importància relativa de les línies horitzontals i verticals: les horitzontals que donen una tonalitat calma, fred al pla de base, mentre que les verticals impartir una tonalitat calma, càlid. L'artista intueix l'efecte interior del format de llenç i dimensions, que ell tria d'acord a la tonalitat que vol donar a la seva obra. Kandinsky considera el pla bàsic d'un ésser viu, que l'artista "fecunda" i se sent "respirar".













“Composición Ocho”

No hay comentarios:

Publicar un comentario